Svätý Martin
„dedinka známa i neznáma“
OD PRAVEKU PO ROK 1949
V snahe priblížiť dejinný prehľad našej dedinky Svätý Martin za uplynulých 50. rokov od jej vzniku treba poukázať na tú skutočnosť, že nevznikla na nejakom úplne historicky bezvýznamnom kúsku zeme pod Karpatmi, ktorý okrem toho už spomenutého polstoročia nemá žiadne dejiny a že oň nemal nikdy nikto záujem. Opak je pravdou.
I keď sa o dávnej histórii Svätého Martina veľa toho nevie, bolo by vhodné pokúsiť sa z kamienkov vedomosti o jeho osídlení poskladať mozaiku dejín. Poloha zaniknutých osád a dedín sa ťahá za severným okrajom dnešnej dediny, po úbočiach zvažujúcich sa do koryta niekdajšieho potoka, ktorý bol zdrojom životodarnej vody a ktorý spolu s vynikajúcimi klimatickými podmienkami vytváral vhodné prostredie na osídlenie a na široké poľnohospodárske využitie.
Na prvom mieste spomeňme pravek, konkrétnejšie mladšiu dobu kamennú /9 tisíc až 7 tisíc rokov pred Kristom/. Nálezmi z tohoto obdobia sú štyri sídliskové objekty a iné drobné predmety. Tieto objavy významne prispeli k štúdiu osídlenia západného Slovenska v časoch praveku. Ďalším zastavením na časovej priamke dejín je u nás na pamiatky bohatá doba laténska /5 stor.pred Kr./
Stredoveká osada sa tu pravdepodobne objavila v 6 stor. po Kr., obývaná už slovanským etnikom so svojim pohanským kultom. V tomto časovom úseku sa nevylučuje ani existencia slovanského hradiska v tejto lokalite. Časovo mladšie osídlenie, potvrdené archeologickým výskumom je z 10.-13. stor. po. Kr.
V tzv. „kolonizačnom" období /v rokoch 1150-1250/ tu s veľkou pravdepodobnosťou vzniklo cirkevné patrocínium. Z tohoto obdobia pochádzajú početné stavebné a keramické pamiatky, na ktorých možno badať stopy vplyvu doznievajúcej Veľkej Moravy a nastupujúceho nového zriadenia. Na tomto mieste možno spomenúť nález pece so železnou truskou a deformovanými kovovými predmetmi, čo svedčí o spracovaní železa v tejto lokalite, resp. o druhotnom pretavení opotrebovaného železného náradia na jeho opätovné využitie. Významnou ukážkou spôsobu obživy stredovekého človeka žijúceho v tejto oblasti sú obilné jamy, ktoré dokumentujú poľnohospodárske využitie tohoto územia. Vo výplni jednej z takýchto jám bola v hĺbke 1,2 m nájdená ľudská kostra. Po jej vybratí výplň pokračovala do hĺbky 3 metrov. Tento objav bol spočiatku pokladaný za kultovú obeť starých Slovanov, skúmaním sa však zistilo, že kostra je z 12.- 13. st., čiže z obdobia už udomácneného kresťanstva a preto je prijateľnejšie spájať tento nález s vpádom a pustošením Tatárov na území vtedajšieho Uhorska v roku 1241.
V tomto období osídlenie zaniká a znova sa objavuje až v 14. storočí, kedy tu vzniká nová dedina, písomne doložená z roku 1409. V dokumente sa spomína kostol s kláštorom, ktorý vznikol pravdepodobne už v 12.stor. Zničenie tejto dediny sa pripisuje tureckým hordám, ktoré tu plienili v roku 1663. Ich ničivými nájaz- dami zaniklo v okolí Senca viacero dedín, medzi nimi aj usadlosť Amsterodam, dnešný Červený Majer. Týmto obdobím sa prerušuje línia trvalého osídlenia.
Na troskách stredovekej dediny vznikol majer, územne patriaci do šintavského pánstva. V súpise majetku zo seneckej fary sa spomína, že v 1 8.storočí mal majer Svätý Martin dva domy. Jeden z nich slúžil na ubytovanie majiteľa panstva v čase poľovačiek. Druhý clom bol určený pre lesníkov, ktorí mali na starosti údržbu lesov.
V prvej polovici tohto storočia predvojnová Československá republika zoštátnila pozemkovou reformou majer Svätý Martin a tým sa stala jeho vlastníkom, v 30-tych rokoch tu boli postavené sušiarne na tabak a maštale s nadstavbami, v ktorých boli zriadené byty pre robotníkov /bírešov/, pracujúcich na tunajšom veľkostatku. Počas druhej svetovej vojny patril Svätý Martin Slovenskej republike. Hranica s Maďarskom prechádzala Červeným Majerom. Dnes už zabudnuté a spustnuté vojenské hroby a úkryty v tunajších lesoch sú nemými svedkami udalostí z čias oslobodzovania ČSR v roku 1945. Správcom Svätomartinského majera bol už začiatkom 40-tych rokov, až do roku 1949 Ing. Pálka.
Nových trvalých obyvateľov prijal Svätý Martin takmer po troch storočiach až v rokoch 1948-1949. Týmito rokmi sa datuje jeho nové osídlenie a písanie jeho novej histórie, ktorá sa nezaobišla bez pokory, odriekania, utrpenia a námahy, pričom si naši terajší obyvatelia vždy zachovali vieru v pravého a jediného Boha.
POLOHA, MARTINSKÝ LES, RASTLINSTVO A VODA
Svätý Martin je malá dedinka, ktorá má 38 rodinných domov a 153 obyvateľov. Je položená na rovine pod Karpatami, obklopená dubovo- hrabovými lesmi nazývanými Martinský les. Tento les netvorí' jeden súvislý celok, ale tvorí viaceré menšie viac-menej spolu prepojené porasty. Rozprestiera sa v južnej časti Trnavskej sprašovej pahorkatiny, ktorá je súčasťou Podunajskej nížiny, medzi Sencom, Blatným, Šenkvicami a Viničným. Jeho rozloha je 430 ha. Nadmorská výška územia dosahuje v priemere 185 m nad morom. Podľa zistenia odborníkov rastie v Martinskom lese až 6 druhov dubov, čo je neobvyklá vzácnosť. Možno spomenúť dub sivozelený, dub jadranský, dub cér, dub mnohoplodý, dub letný a dub balkánsky. Najstaršie stromy majú okolo 115 rokov. Na Slovensku sú len dve lokality, kde sú tak komplexne zachované dubové lesy. Jednou z nich je Martinský les a druhou Dubník pri Seredi.
V Martinskom lese rastie tiež vŕba biela a vŕba rakytová, topoľ biely a topoľ osikový. Osobitný ráz Martinskému lesu dodáva aj silné zastúpenie brestu poľného a javora poľného. Vyskytuje sa tu aj moruša biela a moruša čierna. Moruše boli vysadené ešte pred príchodom nových obyvateľov Svätého Martina, teda pred rokom 1949. Údajne tu mala vzniknúť továreň na hodváb o čom svedčia aj vysadené moruše. K realizácii tohoto projektu však nikdy nedošlo.
Hoci lokalita Sv. Martina a Martinského lesa nie je súčasťou chránenej krajinnej oblasti, vyskytuje sa tu niekoľko chránených, prípadne ohrozených druhov rastlín. Z kategórie ohrozených rastlín sú to najmä hlaváčik jarný, cesnak guľatohlavý, berla vzpriamená, hrachor chlpatý a kocúrnik panónsky. Z veľmi ohrozených rastlín je to ostropysk chlpatý a zimozeleň bylinný. Osobitnú pozornosť si vyžaduje jasenec biely. Medzi chránené rastliny tohto lesa je treba spomenúť ľáliu zlatohlavú, konvalinku voňavú a zimozeleň menší.
Les je plný prírodných pokladov, ale aby sme si ich zachovali je na mieste požiadavka, aby bola činnosť človeka v tejto oblasti premyslená a plánovaná. Na zdravie lesa má napríklad veľmi neblahý vplyv prítomnosť smetiska komunálneho odpadu v jeho bezprostrednej blízkosti a tiež prítomnosť diaľnice.
Cez dedinku Svätý Martin nepreteká žiadna rieka ani potok. Je tu len malé jazierko ľudovo nazývané rybník. Voľakedy slúžil pre napájanie zveri. Spolu s pasienkom tvoril krásny kút čistej nedotknutej prírody a bol rajom pre oddych. Asi 500 m od rybníka sa nachádza stojatá voda. Kedysi bola neprístupná pre deti, pretože bola údajne hlboká. Asi preto dostala názov Morské oko. Dnes je okolo Morského oka zamokrená pôda o b raste n á rákosím, ktoré slúži pre úkryt drobnej poľnej zveri alebo divých kačíc.
O Martinský les sa vždy dobre starali miestni horári. Augustín Glasa do roku 1973, po jeho odchode do dôchodku starostlivosť o les prebral Martin Čepel. V súčasnosti sa o les stará p. Skandera.
OBYVATEĽSTVO
Uplynulo 50.rokov odvtedy, čo má Svätý Martin svojich nových obyvateľov. Boli to rodiny: Jurinová, Škorvagová, Čepelová, Potočárová, Mitková, Targošová, Pavlusová, Králová, Čimborová, Mičianová, Kobelová, Košútová, Kubicová, Ligdová, Valková ,Minarčiková a Nevedálová.
Kto vlastne sú obyvatelia Svätého Martina?
Sú to prevažne kysuckí rodáci pochádzajúci zo Zborová nad Bystricou, Starej Bystrice, Klubiny, Riečnice, Lutiše a Vychylovky. V tridsiatych rokoch odišli so svojimi rodinami do Juhoslávie. Popredali svoje políčka i príbytky a opustili chudobné Kysuce. Ich cesty v Juhoslávii smerovali predovšetkým do dediniek Ledenik, Jelisavec, Bračevci, Niza, Našice a Poganovce. Jurinovci mali v Ledeniku strýka, nuž išli za ním. A s nimi sa na dlhú cestu za chlebom vydávali aj ďalší. V Juhoslávii sa mali lepšie, ale vždy boli iba cudzincami. Túžili po domovine a preto keď sa dozvedeli o možnosti vrátiť sa späť, využili ju a prišli. Na Kysuce už ale nemohli, nič tam už nemali. Žiadali presŕd- lenecký úrad o pridelenie pôdy a bývanie. Až 8 týždňov strávili niektoré rodiny v železničných vagónoch v Senci v očakávaní, čo s nimi bude. Aj keď to nebolo ľahké, ich žiadosti bolo časom vyhovené. Dostali Palkov veľkostatok vo Svätom Martine, za podmienok, že tu vytvoria na základe vládneho nariadenia štvrtý typ družstva, podľa ktorého nesmeli deliť pôdu v okruhu 50 km od Bratislavy.
Noví obyvatelia chceli mať svoje príbytky a vlastnú strechu nad hlavou a preto museli začať budovať. Chýbali im základné podmienky pre život. Nebolo tu takmer nič, voda iba provizórna, ani prístupová cesta, ani elektrina. Podmienky pre život si museli postupne vytvárať sami. Začali nad rybníkom kopať studňu. Bola hlboká 23 m. Ostatné bolo vŕtané až do hľbky 304 m. V dedine stravovali po rodinách tých, čo vŕtali studňu. V roku 1955 zaviedli obecný vodovod cez celú dedinu. Neskôr vyvŕtali a vybudovali novú studňu, ktorá zabezpečuje kvalitnú vodu pre všetkých obyvateľov až doteraz. Postupne bola vybudovaná elektrina a cesta. Martinčania si spoločne dali zhotoviť stavebný plán a v rokoch 1953 a 1954 začali kopať základy pre nové domy. Ľudia, ktorí tu žili museli šetriť ako na strave, tak aj na oblečení, ak si chceli vybudovať dôstojné príbytky. Vtedy nemali také podmienky a možnosti ako neskôr ich deti. V roku 1956 sa do nových rodinných domov sťahovali prví obyvatelia. Boli to rodiny Blažeja Jurinu, Martina Mičiana a Vavrína Kubicu. Dnes tu máme postavené rodinné domy, moderne zariadené so všetkým vybavením ako v meste. Zatiaľ chýba dobudovanie plynu. Keďže sme miestnou časťou Senca veríme , že i to bude v dohľadnej dobe vyriešené.
Obyvatelia Svätého Martina chodili nakupovať do mesta Senec. V roku 1953 tu bol prvý obchod so zmiešaným tovarom. Vedúcim bol Imrich Mitka. Neskôr prevzala obchod jeho dcéra Anna Mitková. V roku 1967 bol postavený v dedine nový obchod a pohostinstvo, ktoré slúžili potrebám miestnych obyvateľov. Dodnes sa tu predávajú základné potraviny, nápoje a všetko pre potreby domácnosti. Pohostinstvo viedla k spokojnosti zákazníkov od roku 1970 až do roku 1980 Regina Pavlusová.
Treba pripomenúť, že aj keď sa tu obyvatelia usadili v malom počte boli medzi nimi zastúpené všetky profesie potrebné k životu človeka. Apolónia Targošová pôrodnícka, ktorá pomáhala na svet všetkým deťom, ktoré sa narodili doma. Vtedy neboli sanitky a ani lekár nablízku. Pamätáme si, že niektoré ženy doma šili pre svoje deti oblečenie napr: Dorota Potočárová, Amália Pavlusová a Žofia Targošová. Zvonár a stohár Jozef Kobela spolu s manželkou Annou ukladali slamenné stohy. Kováč bol František Čepel a elektrikár a údržbár bol Ján Minarčík. Stolár bol Jozef Ligda a tesár Ladislav Mitka. Neskôr pri výstavbe vlastných rodinných domov sa postupne zdokonaľovali aj v iných re- meslách ako napr.:v murárčine, pokrývaní striech atď.
Treba zdôrazniť mimoriadnu pracovitosť tunajších žien, ktoré v minulosti vykonávali všetky ťažké práce zarovno s mužmi. Spomeniem napríklad : vedenie koňa pri šintovaní a ohŕňaní, ďalej nakladanie hnoja, hádzanie snopov do mláťačy a podobne. Popritom sa ešte doma po večeroch tkali uteráky, plachty a koberce na krosnách.
BLAŽEJ JURINA A ŠTEFAN ŠKORVAGA
Blažej Jurina a Štefan Škorvaga boli kľúčovými osobnosťami, ktoré zorganizovali návrat kysuckých rodákov z Juhoslávie domov na Slovensko. Súhlas k vycestovaniu im pomohol vybaviť p.Nemota, predseda klubu Čechoslová- kov v Juhoslávii. Boli ťažké povojnové časy, na Kysuce sa vrátiť nemohli a preto bolo potrebné hľadať vhodné miesto na usadenie. Mali niekoľko ponúk, ale oni chceli iba štátnu pôdu, ktorú predtým nikto nevlastnil. Svätý Martin bolo miesto, ktoré spĺňalo ich požiadavky. Vybaviť toto miesto nebolo vôbec ľahké, museli tvrdo zápasiť, aby dosiahli svoj cieľ. Úradné záležitosti vybavili za pomoci povereníkov vnútra p.Okáliho a p. Vrbovského a tiež tajomníka Jednotného zväzu slovenských roľníkov p. Rendeka.
Po dosiahnutí svojho cieľa mali veľkú radosť, hoci Martinčanov nečakali žiadne romantické podmienky, museli ešte tvrdo pracovať a veľa si odriekať, aby dosiahol obraz dedinky Svätého Martina dnešnú podobu.
Blažej Jurina - bol vodcovský typ, čo dokazovalo aj jeho postavenie kapitána a komisára zvláštneho oddielu armády Josipa Brosa Tita, počas II. Svetovej vojny, kde bol aj zásobova- teľom. Za odbojovú činnosť v Juhoslávii mu bolo prezidentom ČSSR udelené štátne vyznamenanie „Rad červenej hviezy". Po usadení vo Svätom Martine sa stal prvým predsedom družstva. Družstvo pod jeho vedením bolo prosperujúce, preto bol aj ocenený medajlami pri príležitosti 10. a 20. Výročia založenia JRD. Pri príležitosti 50. Výročia vzniku ČSSR mu tiež bola udelená pamätná medaila ako prvému predsedovi JRD.
Štefan Škorvaga - bol prvým podpredsedom družstva. Spolu s Blažejom Jurinom tvorili dvojicu, ktorá sa vzájomne doplňovala a tak zabezpečovala celý chod družstva. Štefan Škorvaga bol hudobne nadaný, hral na husliach do vysokej staroby doprevádzal svätú omšu hrou na organe. Výraznou črtou v jeho živote bola neustála túžba po vedomostiach. Dožil sa pomerne vysokého veku 85 rokov.
JRD, RASTLINNÁ A ŽIVOČÍŠNA VÝROBA
Martinčania začali spoločne hospodáriť už na jeseň v roku 1948, keď spoločne zasiali pšenicu a tak pripravili základy novej úrody.
JRD bolo právne datované od I.januára 1949. Toto družstvo bolo jedným z tých siedmich družstiev, ktoré boli označované ako predvoj kolektívneho hospodárenia na Slovensku. Martinčania sa roboty nebáli a myšlienka spoločnej práce im tiež nebola cudzia. Pôdu, ktorú dostali, rozdelili na 26 vlastníckych podielov, ale obrábali ju spoločne.
Za predsedu JRD si zvolili Blažeja Jurinu. Za podpredsedu Štefana Škorvagu. Začiatky spoločnej práce boli ťažké. Družstvo začínalo veľmi skromne. Vtedy nemali ešte stroje, celým ich majetkom bolo niekoľko párov koni, trocha osiva, krmiva a pšenice. Boli radi, že sa znova niekde usadili. Niekedy pracovali aj bez výplaty, ale nereptali, naopak usilovne sa zapájali do spoločnej práce. A ešte si pritom aj zaspievali. Dobrá nálada ich nikdy neopúšťala.
Martinskí družstevníci hospodárili na 212 ha poľnohospodárskej pôdy, z ktorej bolo 1 76 ha ornej. Najvyššie príjmy však mali z 10 ha výmery tabaku. Pestovanie tabaku prevzali od bývalého veľkostatkára Pálku. Tabak bol vždy veľmi výnosnou plodinou. Pravdaže potreboval dobrú starostlivosť i kvalifikovaný prístup k pestovaniu. Z odrôd tabaku pestovali: tabak Tisský, Virgínia, Zlatá Virgínia a neskôr R1 a R2. Tabakovú skupinu viedol Vavrinec Kubica a neskôr Ignác Potočár.
Z obilnín pestovali s výbornými výsledkami na 90 ha jačmeň a pšenicu. V r. 1972 sa stali najlepšími pestovateľmi pšenice v okrese, kedy dosiahli po 44,5 q zrna z hektára, hoci predtým dosahovali iba polovicu.
Po ukončení zberu úrody pripravili dožinky. Po splnení kontigentu /odovzdanie povinnej dávky pre štát/ si vytvorili najprv rezervu pre dobytok a až potom mohli zbytok rozdeliť podľa odpracovaných jednotiek aj pracovníkom. Na jednu pracovnú jednotku prideľovali 3 kg obilia. Keď zabili ošípanú rozdelili mäso do každej rodiny.
V živočíšnej výrobe sa orientovali na chov hovädzieho dobytka, chov ošípaných, hydiny a vodnej hydiny. Vybudovali svojpomocne novú maštaľ a hydináreň. Hydináreň napokon vyhorela a chov hydiny tak zanikol.
Ďalšou pracovnou príležitosťou pre mužov bola gátrová píla. Venovali sa spracovaniu guľatiny na rezivá. Základy pre pílu vybudovali svojpomocne.Pílu inštaloval Ján Minarčík. Píla bola finančným prínosom pre družstvo. Počas existencie družstva sa tu vystriedalo niekoľko predsedov. Po Blažejovi Jurinovi bol predsedom Tomáš Čepel, neskôr Rudolf Novák.
V roku 1973 martinskí družstevníci spojili svoj chotár so seneckým. Ľuďom, ktorí stáli pri základoch tohoto družstva nebolo ľahké sa v tejto veci rozhodnúť, pretože samostatné hospodárenie aj polia im prirástli k srdcu. Museli pochopiť nátlak štátnych orgánov a ísť do spoločného. Pracovných síl ubúdalo, mladí utekali do mesta . Preto sa rozhodli pre spoločné hospodárenie so seneckým družstvom, neskôr aj so štátnymi majetkami. Toto spoločné hospodárenie trvalo do roku 1992. Vtedy bolo družstvo pretransformonavé do súkromného vlastníctva až do roku 1999, kedy sa utvorilo Spoločenstvo, ktoré sa bude starať o spoločnú pôdu a hospodárenie na nej.
VZDELÁVANIE, MLÁDEŽ, ŠPORT
Vzdelávanie a škola boli vždy základom pre rozvoj spoločnosti. Aj martinčania venovali tejto oblasti zvláštnu pozornosť.
Prvá škola bola zriadená v jednom byte ešte na majeri. V roku 1948/1949 ju navštevovalo 1 8 našich deti. Prvým učiteľom v tejto škole bol Štefan Šalkovič z Blatného, ktorý tu vyučoval už predtým bírešské deti a ktorý ako prvý začal s deťmi nacvičovať divadelné hry od Palárika. Staršie deti chodili do školy do Šenkvíc . Tento stav trval až do roku 1952. Vtedy si obyvatelia svojpomocne postavili drevenú školu. Na jej výstavbe sa podielali najmä stolár jozef Ligda,
Mikuláš Pavlus a tesár Laco Mitka. Ján Ligda, Anton Pavlus a Peter Škorvaga vozili na traktore zo Senca materiál. V starej škole sa vyučovalo až clo roku 1959. Medzitým raz vyhorela. Zatiaľ, kým si pán učiteľ Šalkovič plnil vojenské povinnosti martinské deti vyučoval Gejza Kornúth z Trnavy a neskôr Zuzana Štefeková. Učila tu dva roky. Obyvatelia Svätého Martina pamätajú, že práve u nej sa schádzala všetká mládež a ona pokračovala v nacvičovaní divadelných hier. Pán učiteľ Šalkovič tu potom učil ešte po skončení základnej vojenskej služby v školskom roku 1954/1955. Neskôr sa tu vystriedalo ešte niekoľko učiteľov. Spomenieme Jozefa Pecára z Kráľovej pri Senci. Kamil Žák dochádzal zo Šenkvíc, vyučoval v šk. roku 1957/1958. Najmä on iniciatívne priložil ruky k výstavbe novej školy. Pani učiteľka Marienka Tušová z Blatného vyučovala v školskom roku 1958/1959. Rada chodievala s deťmi do prírody na vychádzky a učila ich spoznávať rastliny a stromy. Najdlhšie obdobie učiteľovania tu prežili manželia Harangózoví. Pôsobili tu od roku 1959 do roku 1971. Naposledy tu učila pani učiteľka Vlasta Šulková. Dnes slúži budova bývalej školy pre mesto Senec aj pre Svätý
Martin ako materská škola. Denne autobusom privážajú deti zo Senca. Riaditeľkou materskej školy je Eva Hurtová.
Martinské deti boli šikovné a učenlivé a preto sa z nich stali inžinieri, lekárka, učiteľky, zdravotné sestry, dobrí remeselníci ako napr. sklenári, stolári, zámočníci a iní šikovní a zdatní odborníci.
Vtedajší učitelia boli nositeľmi spoločenského a kultúrneho života. Pán učiteľ Štefan Šalkovič prvý začal organizovať vo Svätom Martine tradície majálesov. Prvý majáles sa konal nad stavidlom pri rybníku. Pri organizovaní mu pomáhali mladí muži Ján Ligda, Vendel Škorvaga a Pavlusoví mládenci.
Mládež tu vyrastala taká istá ako všade inde. Rada sa zabávala, ale už od samého začiatku musela aj tvrdo pracovať. A tak sa mládež cez prázdniny zúčastňovala na prácach pri zbere tabaku, či pri žatevných prácach alebo iných činnostiach. Už od útleho veku bola vedená k práci a zodpovednosti. Neskôr, keď chodili martinské deti do školy do Senca, zúčastňovali sa na rôznych športových akciách a súťažiach. Spomenieme napr. martinské žiačky, ktoré v rokoch 1973-1974 boli najlepším družstvom vo volejbale žiačok v okrese za ZD§ Senec.
Základ tohoto družstva tvorili hlavne martin- čanky - Helena Škorvagová, Ľudmila Pavlusová, Lýdia Mitková, Anna Kobelová a Mária Potočárová. Neskôr k nim pribudla aj Mária Podmanická. V základnej volejbalovej šestke bolo až päť dievčat z Martina. Družstvo sa zúčastňovalo krajských súťaží, kde dosahovalo pekné výsledky.
V roku 1975 študent 4. ročníka gymnázia v Senci martinčan Milan Potočár vyhral krajské kolo Západoslovenského kraja a Bratislavy v matematickej olympiáde za čo získal dvojtýždňový pobyt v bývalom ZSSR. Svätý Martin zviditeľnil aj trénovaním žiačok ZDŠ Senec vo volejbale. Bol predsedom volejbalového zväzu pre okres Bratislava-vidiek.
Zo športovej činnosti možno spomenúť futbalovú miniligu. Mladí chlapci a muži z Martina niekoľkokrát súťažili s okolitými obcami.
Martinské dievčata Danka Potočárová, Marienka Valková, Danka Valková a Anka Čepelová nacvičili divadelnú rozprávku pre deti. Scénar k rozprávke napísala Danka Potočárová. Divadlo hrali pre deti v garáži u Valkových. Radosť mali nielen deti, ale i dievčata.
Naša dedinka vlastní veľké športové ihrisko a malý športový areál, kde sa mládež z času na čas stretáva pri futbale a volejbale. Je to veľká výhoda pre mladých ľudí. Nemajú ju všade a preto by mali čo najviac času tráviť v týchto priestoroch.
SPOLOČENSKÝ ŽIVOT A TRADÍCIE
Obyvatelia Svätého Martina nežili len prácou. Mládež sa často do neskorého večera po ťažkej a namáhavej práci zabávala, spievala a tancovala. Ráno išli znova do práce. Zúčastňovali sa spoločných výletov po celom Slovensku. V roku 1960 navštívili Betliar, Oravu, jaskyňu Domica a ďalšie iné miesta. Na tieto spoločné zájazdy mali pekné spomienky.
Stretávali sa aj pri rodinných a spoločenských udalostiach. Napr. na svatbách. Tu sa vždy zišla celá dedina a spoločne sa veselili. O marti- nčanoch sa vždy hovorilo, že boli ako jedna rodina. Veď to bola aj pravda. Spoločne pracovali, spoločne sa zabávali a spoločne žili so svojimi starosťami a radosťami. Stretávali sa na krs- tinách a tešili sa z príchodu nového človiečika. Pripravovali hodové zábavy a po skončení žatvy aj dožinky.
V živote martinčanov spomenieme ešte dve mimoriadne akcie, na ktorých sa zúčastnili obyvatelia Sv. Martina Tomáš Čepel a Valéria Mitková. V Martine na Turčianských slávnostiach folklóru v roku 1989, im bol udelený diplom za účasť a pripravený program: Rodostrom národa.
Dňa 7.júla 1991 sa spolu s ďalšími obyvateľ- kami Martina zúčastnili XXXVII.ročníka folklórneho festivalu Východná. Do programu prispeli spevmi a tancami z Juhoslávie a Slovenska ako aj samotným hovoreným slovom o ich živote a práci na Kysuciach, v Juhoslávii ale aj terajšom. Na slávnostiach sa zúčastnili Valéria Mitková, Tomáš Čepel, Anna Čepelová, Žofia Targošová, Regina Pavlusová, Margita Kobelová a Emília Tanková.
Tradície sa tu vždy udržiavali a ešte aj dnes si ich udržiavame. Pravidelne pred Vianocami prídu do všetkých domácnosti Lucie v bielom, ktoré vyženú z domu všetko zlé a prinesú do rodiny šťastie. Dodržiava sa aj mikulášska tradícia, ktorej sa veľmi tešia hlavne deti, pretože Mikuláš im prináša radosť a darčeky. Veľkonočná šibačka a polievačka sa tiež traduje. Sibači v skupinkách alebo samostatne navštevujú každý dom , pošibajú gazdinú a dievky, poprajú zdravia, hojnosti za čo ich gazdinky počastujú pripravenými maškrtami a tradičnými vajíčkami. Tradične sa konali aj majálesy a juniálesy, prípadne poľovnícke zábavy, ale v poslednom čase tieto veselice akosi ubúdajú.
DUCHOVNÝ ŽIVOT A ROZVOJ
Obyvatelia Svätého Martina pochádzajúci z Kysúc si priniesli a uchovali najväčšiu perlu ľudského života - vieru. Boli všetci rímsko-kato- líckeho vyznania a preto vyvinuli veľké úsilie, aby sa v ich spoločenstve mohla čo najskôr slúžiť svätá omša. Keď ešte nemali určené miesto pre konanie bohoslužby schádzavali sa po rodinách, alebo sa svätá omša slúžila vonku pod gaštanmi. Medzi prvými celebrantami bol p. farár Klein, p. kaplán Grman a tiež tu slúžil svätú omšu dôstojný pán Jozef Valerián, ktorý si v okolí Svätého Martina vykonával vojenskú službu. Za 50. rokov sa vystriedalo celkom 31 kňazov a mnohí z nich veľmi obetavo pomáhali Martinčanom duchovnou, alebo materiálnou pomocou. Zvlášť výrazne pomohol p. kaplán Grman. Zaslúžili sa o zriadenie a zariadenie spoločného kostola v roku 1952 v tehlovej budove na poschodí, ktorá slúžila najskôr ako skladáreň tabaku , potom tam boli ubytované niektoré rodiny. Zariadenie kostola medzi ktorými bol hlavný oltár, socha Srdca Pána Ježiša a Panny Márie a lavice boli dovezené z Trnavy.
V tomto kostole sa slúžili sväté omše celkom 30 rokov. Po 30 rokoch sa podarilo v r. 1983 otvoriť novovybudovaný kostol v ktorom sa už 17 rokov slúžia sväté omše. Pre nepriaznivé politické pomery sa začal kostol budovať asi v roku 1969 v akcii „Z" ako Dom smútku. Na budovaní sa aktívne podieľali všetci Martinčania, nielen finančnou čiastkou, ale aj svojou prácou pod vedením p. Martina Mičiana. Projektovú dokumentáciu a stavebný dozor vykonával p. Martin Jurina. V roku 1971 pred dokončením bola budova násilne zatvorená. Ale túžba Martinčanov a ich aktivita, ktorá sa prejavila nielen pri stavbe kostola, ale aj potom neskôr žiadosťami, petíciami a inými intervenciami na vtedajších úradoch, zlomila aj ten najtvrdší režim, ktorý v čase otvorenia kostola vládol.
Prvým kostolníkom bol p. Peter Targoš až clo roku 1971. Povinnosti kostolníka po ňom prevzal p. Martin Mičian. V roku 1992 sa stal kostolníkom p. Ján Targoš, ktorý rovnako ako predchádzajúci kostolníci so všetkou láskou a starostlivosťou pripravuje podmienky pre všetky akcie týkajúce sa cirkevného života.
Sväté omše spevom a hudbou obohacoval p. Štefan Škorvaga do vysokej staroby.
Duchovný život Martinčanov možno vidieť v dvoch rovinách. Prvá rovina je charakteristická tým, že počas celého prežívania obyvteľov v tejto dedinke prežívalo aj Bratstvo živého ruženca, ľudovo nazývaného Ruža. Túto modlitbu sa vo Svätom Martine začali modliť už v roku 1949 a celých 50 rokov ju viedla p. Anna Mičianová, ktorá toto vedenie pri príležitosti svojich 75 narodenín odovzdala p. Márii Targošovej. O niekoľko rokov neskôr vzniklo 2. Bratstvo, ktoré vedie p. Vilma Potočárová. Je to veľmi pozoruhodné a potešujúce, že v takej malej dedinke sú až dve Bratstva živého ruženca.
K jubileu 2000 sa koná Modlitbový zápas pod vedením Aleny Škorvagovej. Je to skupinová modlitba 23 ľudí, ktorí sa modlia po jednej hodine deň aj noc od 1 do 10 dňa v mesiaci a o 20-21,00 hod spoločne jednu hodinu počas celého mesiaca. Vyprosujú tak požehnanie pre svet, Slovensko i obyvateľov Svätého Martina a svoje rodiny.
Aj keď malým počtom predsa sa niektorí zúčastňujú Večeradla /sú to modlitby a spevy v každý 13 deň v mesiaci./
Druhú rovinu charakterizuje príležitostná aktivita vyvolaná potrebou, alebo obdobím ako je napr. Advent. V tomto čase sa 9 rodín modli de- viatnik pred Vianocami: „ Panna Mária hľadá prístrešie". Spočíva v každodennej návšteve v jednej z deviatich rodín, kde sa spoločne modlia a spievajú. Tento deviatnik prináša veľký spoločenský a duchovný úžitok pre konkrétne rodiny a všetkých Martinčanov.
Pre obyvateľov Svätého Martina bolo a je charakteristické, že pri veľkých sviatkoch ako je Veľká noc a Vianoce, príp.iné udalosti pripravovali, alebo pripravujú buď spievané Pašie, alebo Jasličkovú slávnosť s deťmi a mladými. Vo Svätom Martine sa z generácie na generáciu objavuje človek ochotný venovať sa tejto práci. V úplných začiatkoch to bol pán učiteľ Zák s p. Štefanom Škorvagom miestnym organistom. Neskôr sa venovali hlavne deťom a mládeži Viera Škorvagová a Oľga Potočárová, potom to bola Darina Škorvagová, Danka Potočárová. Posledné roky sa tejto práci venuje Alena Škorvagová v spolupráci so Zuzanou Čepelovou. Príležitostne sa duchovný život spestruje kratšími, či dlhšími výletmi do hôr a lesov s cieľom vnímať Božiu prítomnosť skrze krásu nášho malebného Slovenska.
Obyvatelia Svätého Martina si uchovali svoju vieru napriek tomu, že sa museli boriť s veľkými životnými prekážkami, ktoré už dnešná mladá generácia nepozná a zdá sa, že ani život viery už nie je pre ňu až taký dôležitý.
Naši otcovia nám zanechali poklad viery. My už z neho nečerpáme tak intenzívne! Prečo?
Do roku 2000
Prvým poslancom v našej dedinke bol Štefan Jurina, ktorý svoju poslaneckú funkciu zastával skoro 20 rokov. Hájil záujmy obyvateľov Svätého Martina a okrem iného sa podielal sa aj pri budovaní kostola, keď spolu s Martinom Mičianom žiadali o povolenie, aby mohli dokončiť stavebné práce a jeho otvorenie.
Ďalším poslancom bol Ignác Čepel od r. 1971 do r. 1989. Svojou aktívnou činnosťou v poslaneckej funkcii značne prispel pri budovaní a rozvoji našej obce. V roku 1976 Rada MNV vyslovila poďakovanie Ignácovi Čepelovi poslancovi MsNV za angažovanú činnosť v poslaneckej funkcii vo volebnom období 1971- 1976, v r.1985 mu Rada MNV v Senci udelila čestné uznanie za I.miesto v socialistickej súťaži poslancov a v r. 1989 Rada Okresných národných výborov Bratislava-vidiek mu udelila čestné uznanie za výsledky v socialistickej súťaži národných výborov.
Ing. Jozefína Škorvagová svoju poslaneckú funkciu zastávala počas dvoch volebných období. V druhom volebnom období spolu s Jurajom Kovačičom. Svojou aktívnou činnosťou tiež značne prispela pri budovaní a rozvoji našej obce.
V posledných voľbách pre miestnu časť Martin boli zvolení dvaja poslanci Ján Targoš a Ing. Ľuboš Magula. Všetci veríme, že svojou poslaneckou činnosťou tak ako predošlí poslanci sa budú tiež aktívne podieľať na budovaní a zveľaďovaní miestnej časti Svätý Martin a pomôžu hlavne splniť túžbu martinčanov vybudovaním plynofikácie. Aj v súčasnosti sú medzi nami ľudia, ktorí si zasluhujú pozornosť ostatných najmä tým, že i napriek vykonávaniu svojho povolania sa venujú ešte aj iným záľubám, prípadne tvorivej činnosti. Spomeniem zručnosť Ladislava Jurinu a jeho syna Vladka, študenta 3.ročníka teologickej fakulty. Otec sa venuje rezbárstvu, syn vytesáva do kameňa. Vladkové práce zdobia predzáhradky napr. busta Andreja Hlinku, busta neznámej tváre alebo do kameňa vytesaná hlava ich psíka Bobika. Veľmi pekne a dekoratívne pôsobí psí domček. Otcové rezbárske práce sú v kostole vo Svätom Martine a v Majcichove.
František Potočár sa tohoto roku dožil 70. narodenín a teší sa dobrému zdraviu a ako sám tvrdí :„Svoj život si každý píše sám". Pri stretnutí nám povedal: Základom spoločnosti je rodina. Spolu s manželkou Vilmou vychovali šesť detí, z toho päť s vysokoškolským vzdeláním a jedno so stredoškolským. František Potočár odpracoval v Meopte Bratislava celých 40 rokov. Aj v našej dedinke žijú súkromní podnikatelia. Medzi najstarších a najskúsenejších poľnohospodárov patrí súkromne hospodáriaci roľník Ján Čepel. Hoci oslávil sedemdesiatku vlani, je stále čulý a skoro ráno vstáva, aby opatril svoje hospodárstvo. V mnohom by mohol byť aj príkladom. Zodpovednosť je pre neho na prvom mieste. Dokazuje to hlavne svojou prácou.
Ignác Čepel súkromne hospodáriaci roľník, ktorý hospodáril na prenajatej pôde martinčanov od roku 1991 do roku 1999.
Firma LIGNUM WOOD sa podieľa na spracovaní dreva z guľatiny. Vyrábajú hranoly, rezivo a tatranský profil. Jaroslav Čepel a Vincent Mitka organizujú prácu na píle a sú jej vlastníkmi.
Milan Marko sa pričinil o zveľadenie okolia cintorína a veľkého ihriska. Zo svojej záhrady poskytol výpestky stromčekov tuje a výpestky na živý plot.
O zásobovanie našej dedinky základnými potravinami sa starajú podnikatelia Viera Kováčová a Juraj Kovačič.
Naša dedinka má aj pätnásťmiliontu občianku bývalej ČSFR, ktorou je mladá Katarínka Čepe- lová.
Šikovnosť a fantázia martinských žien si tiež zaslúži pozornosť. Napr. Jana Galanová a Helena Mitková, svojou fantáziou dokážu vytvárať a zdobiť krásne torty a zákusky a tak potešiť hostí na svadbách a rodinných posedeniach.
Súčasnosť sa vyznačuje typickým nedostatkom času na vzájomné stretávanie sa. Istotne by to prispelo k lepším vzťahom. Chýba nám kultúrne miesto, kde by sa mohla stretávať mládež i dospelí. Stalo by za uváženie, či by sa nemali obnoviť aj niektoré tradície tak, ako to bolo niekedy.
Článok vydaný v roku 1999 pri príležitosti 50. výročia založenia osady Svätý Martin.